Med Skellefte-Tekniken vill vi skapa ett sätt för alla elever att lyckas i grundskolan och få dem att känna tilltro till sin egen förmåga. Många barn far illa i dagens skola där det ska jämföras, betygsättas och placeras i fack. Kreativa och ”spretiga” barn får då känna att de inte passar in. Vårt mångsidiga och utmanade material fångar dessa elevers intresse genom de laborativa övningarna som inte grundas på att hitta ett facit, utan på erfarenheter och kunskap om funktioner. När dessa elever känner YES under arbetets gång har vi lyckats!

Vårt arbetssätt har många fördelaktiga effekter där den viktigaste uppgiften i Skellefte-Tekniken är att se till att din kompis har det bra. Eleverna kommer bygga upp en trygg relation med sin kompis och de kan inte jämföra med andra grupper eftersom de arbetar med olika övningar. Läraren sätter ihop eleverna två och två efter en plan där alla elever ska utvecklas maximalt på en individuell nivå.

Skellefte-Tekniken startade 1995 när min far Bertil Asplund, då mellanstadielärare med över 20 års erfarenhet i skolan, fick uppdraget att hjälpa lärarna med NO-Teknikundervisningen.
Han arbetade fram material och handledningar under lång tid, som användes och utvärderades av lärare och elever i kommunen. Grundmaterialet är färdigt men vi jobbar hela tiden med att utveckla Skellefte-Tekniken.
Jag som skriver heter Elin Stenmark och har arbetat sida vid sida med min far sedan 2005 och vi står nu inför ett generationsskifte där jag ämnar öka kunskapen om Skellefte-Tekniken runtom i Sverige.

Se hemsida här: Skellefte-Tekniken.se

Krenova